Fra egg til kylling 2024

Start: mandag 26. februar. Klekking ca 18. mars

Mandag 26. februar:

I dag har vi hentet 12 egg fra Hønehuset på Hvam.

Skolestarterne har lagt eggene inn i rugemaskinen.

Nå er det bare å vente i spenning i 10 dager før vi skal gjennomlyse eggene. Da ser vi hvilket egg som er befruktet.

Eggene må snus hver dag og vi må passe på at rugemaskinen har riktig temperatur og luftfuktighet. Dette er oppgaven til skolestarterne.

Etter 10 dager skulle eggene lyses for å se om det var liv i dem.

Det var like spennende på hvert egg, og gleden hos barna var stor når de så et nett av årer inne i egget.

De undret seg mye over hvordan det kunne komme årer inne i egget og hvordan det skulle bli til en kylling.

Det var mange spørsmål vi reflekterte over, og vi voksne hadde få svar.

Men vi vet nå at eggene blir varme i rugemaskinen. Og eggene må snus hver dag skal det bli kyllinger.

Og egg som ikke blir til kyllinger må tas ut av rugemaskinen for hvis ikke lager de en vond lukt som kan være farlig for de andre eggene.

Vi har 4 egg fra Brun Italiener, 4 egg fra Jærhøns og 4 egg fra Islandshøns.

Islandshøns:

Jærhøns: