Måltid i barnehagen

Mat og måltider i Vormsund barnehage Barnehagens retningslinjer for hvordan måltidene skal være, finnes i veilederen "Bra mat i barnehagen" utgitt av Helsedirektoratet (heretter forkortet til HD) og dette er retningslinjer vi følger. Her legges det vekt på at barnehagen skal fremme gode og sunne matvaner, og på måltidenes viktige pedagogiske funksjon. Vormsund barnehage er en fullkostbarnehage. Det innebærer at vi står for alle måltider pluss frukt og grønt til barna hver dag.

Her er noen av rådene vi følger:

SUKKER - Inntaket av sukker bør reduseres. Derfor har vi bestemt at vi ikke serverer is hver gang noen har bursdag, da dette til sammen blir ganske mange is i løpet av et år. I stedet lager vi smoothie av frukt og bær, og bursdagsbarnet er i fokus i stedet for maten.

FRUKT OG GRØNNSAKER - det serveres frukt og grønnsaker til hvert måltid i barnehagen. Vi tilbyr ulike frukt og grønnsakstyper.

BRØD - Brød skal inneholde minst 50% sammalt mel. Vi kjøper grovbrød fra Aanerud bakeri.

KORNBLANDING - Til frokost får barna tilbud om kornblanding med melk. Det er enten havregryn, havrefras (78% fullkorn), rosiner og frukt.

PÅLEGG - Vi prøver å ha tilbud om mange, ulike sorter pålegg slik at barna blir vant til å smake på forskjellig mat. Vi har som regel hvit og brun ost, flere typer smøreost, kaviar, makrell i tomat, leverpostei, salami, kalkunpølse mm. Minst en dag i uka får barna tilbud om kokt egg. I tillegg serverer vi noe grønt til brødmåltidene som f.eks. paprika og agurk.

MELK - HD anbefaler ikke bruk av H-melk, men lettmelk, Vi har valgt å bruke lettmelk som er beriket med D-vitamin som også HD anbefaler. I tillegg har vi H-melk på småbarnsavdelingene slik at de foreldre som vil at de minste barna skal ha H-melk, får det.

Vann er tørstedrikk og serveres også til mat.

VARM-MAT - Avdelingene har varm-mat en gang i uken.

TRIVSEL RUNDT MATBORDET - Rammene rundt måltidene har stor betydning for hvor mye barna spiser og for hvordan måltidene oppleves. Vi legger opp til at det skal være ro rundt måltidene, barn og voksne sitter ned og prater sammen og det er hyggelig rundt bordet. Måltidet er et sosialt felleskap og gode måltider i en trivelig atmosfære gir barna en følelse av trygghet og samhold. Barna skal få god tid til å spise ferdig. Vi sitter alltid rundt boret i minst 30 minutter.

HYGIENE - Alle barn og voksne vasker hender med såpe før mat.

På høsten kan vi plukke epler i frukthagen vår.