Fra egg til kylling

Vi ruger frem kyllinger

Hvert år får barna følge utviklingen fra vi henter egg og legger dem inn i rugemaskinen, til eggene klekkes og vi får kyllinger etter 21 dager.

Det er kjempespennende når vi gjennomlyser eggene for å se hvilket egg som danner kyllinger.

Deretter følger en periode der vi venter på at eggene skal klekkes. De undersøkes hver dag og det er ivrige barn som teller dager til kyllingene kommer. Mens vi venter, lærer vi om kyllinger og hva de trenger for å vokse og trives. Vi lærer også litt om de ulike rasene vi skal få.

Og tenk, kyllinger trenger ikke å være gule. De ser ulike ut avhengig av rasen.

Når de endelig klekker, får barna være med å stelle dem og de får masse tid til kos.

Kyllingene bor i barnehagen en uke før de flytter til nye hjem.

Barna får delta i hele prosessen og lærer om nytt liv, og hvordan vi må ta vare på dyrene for at de skal trives.

Vi passer på at kyllingene blir klekket slik at vi kan kose oss med kyllingene siste uka før påskeuka. I 2024 skal vi ha kyllinger i uke 12.