Overganger

Barnehagen samarbeider med foreldrene for at barnet får en trygg og god start i barnehagen. Trygghet og tilhørighet er viktig for barnet i oppstarten i barnehagen. Når barn bytter avdeling legger barnehagen til rette for at barn og foreldre får tid til å bli kjent med barn og personal. Vi samarbeider med foreldrene og skolen for å gi barna en god overgang fra barnehagen til skolen.

I Vormsund barnehage har vi åpen dag for potensielle søkere, i forkant av søknadsfrist 1. mars. Vi er også åpne for å ta imot besøk utenom denne dagen. 

Barna som får plass hos oss, får tilbud om 6 besøksdager for å bli kjent i løpet av våren. Da kan de komme sammen med foreldre og være her ca en time. Her kan de leke og gjøre seg trygge i barnehagen, hilse på personalet og bli kjent med andre foreldre som skal starte. Vi har erfart at disse besøksdagene bidrar til at både barn og foreldre er kjente og mer trygge når barna starter i barnehagen. 

Tilvenning

Vormsund barnehage har en plan for tilvenning som deles ut til foreldre som har takket ja til plass i barnehagen. 

Barnehagen skal i samarbeid med foreldrene legge til rette for at barnet skal få en trygg og god start i barnehagen. Barnehagen tilpasser rutiner og organiserer tid og rom slik at barnet får tid til å bli kjent, etablere relasjoner og knytte seg til personalet og andre barn.

Overgangsrutiner mellom avdelinger og barnehage - skole

Vi gjennomfører 2 tilvenningsuker på våren, for barna som skal bytte avdeling. På den måten blir barna kjent med både personalet og de andre barna på avdelingen, og foreldrene blir kjent med den nye avdelingen. Dette skaper trygghet og forutsigbarhet for barnet når det skal bytte avdeling.

Vormsund barnehage følger Nes kommune sin plan for overganger. Planen har til hensikt å sikre god overgang mellom barnehage og skole og styrke sammenhengende opplæring for barn i Nes kommune.  Du kan lese denne planen her: 

https://www.nes.kommune.no/siteassets/skoler/plan-for-overganger_rev-november-2017.pdf

 

Vormsund barnehage utarbeider egne pedagogiske planer for skolestarterne. 

Gjennom arbeidet i førskolegruppa gir vi barna en grunnmur av kunnskap de kan bygge videre på når de starter i første klasse på skolen. Kunnskap, erfaringer og ferdigheter gir barna trygghet, og møtet med skolen vil ikke oppleves så skremmende. Vi ønsker å skap nysgjerrighet og tro på egne evner, som igjen leder til motivasjon til å utforske ulike oppgaver de møter i skolen. 

Det siste året i barnehagen skal barna utvikle en større selvstendighet før de begynner på skolen, og vi har stort fokus på blant annet av- og påkledning,  hygiene, kunne ta imot og følge en beskjed og vente på tur.